Pengaruh E-Commerce, Modal Usaha, Ekspektasi Pendapatan, dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha dengan Self-Efficacy Sebagai Variabel Moderasi
DOI:
https://doi.org/10.30742/equilibrium.v19i2.2840Keywords:
E-Commerce, Business Capital, Revenue Expectations, Use of Accounting Information Systems, Entrepreneurial Decision MakingAbstract
This study aims to determine the effect of e-commerce, business capital, income expectations, and the use of accounting information systems on entrepreneurial decision making moderated by self-efficacy variables in accounting study program students of Muhammadiyah Sidoarjo University. The population in this study was 761 students. The sample used was 88 respondents' answers, with sampling using the slovin formula and sampling using random sampling. Data collection techniques using questionnaires. The analysis technique uses data analysis in the form of a Partial Least Square (PLS) approach with the SmartPLS software tool verisi 3.2.9. The results of this study show that e-commerce (X1), working capital (X2) and income expectations (X3), self-efficacy (Z) affect entrepreneurial decision making. While the use of accounting information systems (X4) does not affect entrepreneurial decision making. Self-efficacy does not play a role in moderating the relationship between e-commerce variables (X1), working capital (X2), use of accounting information systems (X4) on decision making for entrepreneurship. While self-efficacy plays a role in moderating the relationship between variables of income expectations on entrepreneurial decision making.References
Adhitama, P. P. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha (Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomika Dan Bisnis Undip, Semarang). Skripsi. Fakultas Ekonomi : Universitas Diponegoro, 27.
Aditya, A. I. K. D., & Wati, W. N. W. A. E. (2022). Pengaruh E-Commerce, Sistem Informasi Akuntansi Dan Pengendalian Internal Terhadap Kinerja Keuangan Perusahaan (Studi Kasus Pada Umkm Di Kota Denpasar) I Kadek Dodik Aditya (1) Ni Wayan Alit Erlina Wati (2) (1)(2). Hita Akuntansi Dan Keuangan, 3(2), 149–161. Www.Denpasarkota.Go.Id,
Agusmiati, D., & Wahyudin, A. (2019). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Pengetahuan Kewirausahaan, Kepribadian, Dan Motivasi, Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Moderating. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 878–893. Https://Doi.Org/10.15294/Eeaj.V7i3.28317
Anggraini, P. (2017). Pengaruh Motivasi,Mental Dan Modal Usaha Terhadap Mahasiswa Akuntansi Untuk Berwirausaha (Studi Kasus Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Jember). Journal of Undergraduate Thesis, Universitas Muhammadiyah Jember. Http://Repository.Unmuhjember.Ac.Id/Id/Eprint/338
Badawi, A., Aditi, B., Setiamy, A. A., Medan, U. H., Medan, U. H., Harapan, U., Education, E., & Efficacy, S. (2017). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Penggunaan Media Sosial, Ketersediaan Informasi, Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Feb Unhar Dengan Self Efficacy Sebagai Variabel Moderasi. 227–238.
Ezenwoke, O., Ezenwoke, A., Eluyela, D., & Olusanmi, O. (2019). A Bibliometric Study of Accounting Information Systems Research From 1975-2017. Asian Journal of Scientific Research, 12(2), 167–178. Https://Doi.Org/10.3923/Ajsr.2019.167.178
Ghozali, I., & Latan, H. (2015). Partial Least Square Konsep Teknik Dan Aplikasi Menggunakan Program Smartpls 3.0. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, L. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program Ibm Spss 20. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ibrahim, Achmad Ihza Maulana, & Muslimin. (2022). Pengaruh E-Commerce, Ekspektasi Pendapatan, Dan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. JSMA (Jurnal Sains Manajemen Dan Akuntansi), 14(1), 30–43. Https://Doi.Org/10.37151/Jsma.V14i1.90
Kartika, A. T. (2022). Determinasi Wirausaha Muslimah Terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha Dengan Niat Sebagai Variabel Moderasi. S1 Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia. Repository. Http://Repository.Upi.Edu/Id/Eprint/80745
Kotler, P., Keller, L., & K. (2012). Marketing Management 14e Global Edition. Pearson Education Limited.
Lovita, E., & Susanty, F. (2021). Peranan Pemahaman E-Commerce Dan Sistem Informasi Akuntansi Bagi Kewirausahaan. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 18(02), 47–54. Https://Doi.Org/10.36406/Jam.V18i02.437
Margareta, I. P., & Setiawati, D. E. (2019). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha (Studi Kasus Pada Perguruan Tinggi Swasta Di Wilayah Surakarta). Http://Eprints.Ums.Ac.Id/Id/Eprint/77404
Meifa, Y. Triyana, & Sanjaya, V. F. (2022). Pengaruh Modal Usaha, Lingkungan Dan Self Afficacy Terhadap Minat Berwirausaha. Revenue: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 43–64. Https://Doi.Org/10.24042/Revenue.V3i1.10459
Nalendra, R. A. (2021). Statistika Seri Dasar Dengan SPSS. Https://Kumparan.Com/Berita-Hari-Ini/Rumus-Slovin-Pengertian-Lengkap-Dan-Contoh-Soalnya-1vh9qyvzp8x/Full
No Title. (N.D.). Https://Www.Researchgate.Net/
Nurlaila C, & Fitriyah H. (2021). Pengaruh E-Commerce, Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dan Modal Usaha Dalam Pengambilan Keputusan Mahasiswa Untuk Berwirausaha. Indonesian Journal Of Law And Economics Review. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.21070/Ijler.2021.V11.700
Oktriarzy, S. (2020). Pengaruh Modal Usaha, Jam Kerja, Lokasi Usaha, Terhadap Pendapatan Pedagang Kaki Lima Dalam Perspektif Ekonomi Islam (Studi Pada Pasar Natar Kecamatan Natar, Kab. Lampung Selatan). 1–61. Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/Id/Eprint/13125
Pattiasina, V., Noch, M. Y., Bonsapia, S., Melyanus, & Andarias, P. (2021). Determinan Kinerja Sistim Informasi Akuntansi Dimoderasi Oleh Pendidikan Dan Pelatihan. Jurnal Aplikasi Kebijakan Publik & Bisnis, 2, 37–5.
Pramiswari, D. A. A., & Dharmadiaksa, I. B. (2017). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. E-Jurnal Akunt. Univ. Udayana, 20(1), 1–27.
Rapika S. (2021). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Terhadap Pengambilan Keputusan Berwirausaha (Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara). Jurnal Akuntansi.
Ringle, C. M., Wende, S., & Becker, J.-M. (2015). Smartpls 3.
Risno, N., Pattiasina, V., & Yamin Noch, M. (2022). Pengaruh E-Commerce , Self Efficacy Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Pada Pengambilan Keputusan Dalam Berwirausaha (Studi Pada Mahasiswa Akuntansi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Yapis Papua). April. Https://Www.Researchgate.Net/Publication/360167327%0apengaruh
Tanusi, G., & Laga, Y. (2020). Pengaruh Pelatihan, Motivasi Dan Modal Usaha Terhadap Minat Berwirausaha Di UPTD LLK UKM Kabupaten Ende. Kinerja, 17(1), 157–163. Http://Journal.Feb.Unmul.Ac.Id/Index.Php/Kinerja/Article/View/6717
Wardani, N. T., & Dewi, R. M. (2021). Pengaruh Motivasi, Kreativitas, Inovasi Dan Modal Usaha Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 93. Https://Doi.Org/10.26905/Jmdk.V9i1.5806
Wildani, F. A., & Suwandi. (2022). Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha Dengan Pengaruh Faktor E-Commerce, Sistem Informasi Akuntansi Dan Self Efficacy Fathoni. Jurnal Akuntasi Ummi, 3(1), 1–23.
Downloads
Additional Files
- The Effect of E-Commerce, Business Capital, Income Expectations, and The Use of Accounting Information Systems on Entrepreneurial Decision Making with Self-Efficacy as a Moderation Variable
- The Effect of E-Commerce, Business Capital, Income Expectations, and The Use of Accounting Information Systems on Entrepreneurial Decision Making with Self-Efficacy as a Moderation Variable
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work



