The Effect Of SMMA And Brand Image On Price Premium In Building Material Supermarket
DOI:
https://doi.org/10.30742/equilibrium.v19i2.3023Keywords:
SMMA, Brand Image, Price PremiumAbstract
Social Media Marketing Activity (SMMA) have become one of the popular marketing methods recently. This study aims to evaluate and analyze SMMA in a Surabaya-based building materials supermarket in relation to consumers' willingness to pay a premium price. The population of this research includes all individuals residing in Surabaya who have previously accessed or opened official social media accounts of the building materials supermarket. The sample analyzed consists of 108 respondents aged 17 years and above, who have had social media accounts for at least 6 months. This study collected data using an electronic survey platform. The data were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) aided by SmartPLS for hypothesis testing calculations. The research findings indicate that SMMA significantly influences brand image and premium pricing. However, brand image does not mediate the relationship between SMMA and premium pricing.References
Ahmad, M., & Ahmed, MA (2019). Interpersonal Relationship Marketing: Sebuah Studi Dyadic tentang Orientasi Pelanggan dan Komitmen Pelanggan Perusahaan. Jurnal Masalah Sosial Pakistan, 10(1), 172–187.
Anderson, M., Sims, J., Harga, J., & Brusa, J. (2011). Mengubah “Suka†Menjadi “Beli†Media Sosial Muncul. Strategi &.
Anselmsson, J., Bondesson, NV, & Johansson, U. (2014). Citra Merek Dan Kesediaan Pelanggan Untuk Membayar Harga Premium Untuk Merek Makanan. Jurnal Manajemen Produk dan Merek, 23(2), 90–102. https://doi.org/10.1108/JPBM-10-2013-0414
Bilgin, Y. (2018). Pengaruh Kegiatan Pemasaran Media Sosial Terhadap Kesadaran Merek, Citra Merek Dan Loyalitas Merek. Studi Bisnis & Manajemen: Jurnal Internasional. https://doi.org/10.15295/v6i1.229
Bondesson, N. (2012). Brand Image Anteseden Loyalitas dan Harga Premium di Pasar Bisnis. Riset Bisnis dan Manajemen, 1(1). https://doi.org/10.5430/bmr.v1n1p32
Boomsma, A. (2010). Kekokohan estimasi kemungkinan maksimum dalam model persamaan struktural. Dalam Pemodelan Struktural dengan Contoh. https://doi.org/10.1017/cbo9780511601118.010
Broadbandsearch (2020) Waktu Rata-Rata Yang Dihabiskan Setiap Hari Di Media Sosial: Data Terbaru 2020 Diperoleh dari https://broadbandsearch.net/
Bruhn, M., Schoenmüller, V., Schäfer, D., & Heinrich, D. (2012). Keaslian Merek: Menuju Pemahaman Yang Lebih Dalam Tentang Konseptualisasi Dan Pengukurannya. Kemajuan Dalam Riset Konsumen.
Casey, S. (2017). Laporan Media Sosial Nielsen 2016. Perusahaan Nielsen.
Chaffey, D. (2016). Ringkasan Penelitian Media Sosial Global 2016. Wawasan Cerdas: Saran Pemasaran yang Dapat Ditindaklanjuti.
Christodoulides, G., & De Chernatony, L. (2010). Konseptualisasi Dan Pengukuran Ekuitas Merek Berbasis Konsumen – Tinjauan Pustaka. Jurnal Riset Pasar Internasional, 52(1), 43–66.
Creese, J. (2007). Web 2.0 / Bisnis 2.0: Teknologi Web Baru, Organisasi, dan WCM. Simposium Manajemen Konten Web Tahunan ke-2, Mei. http://eprints.qut.edu.au
Ghozali, I. (2008). Pemodelan Persamaan Struktural: Teori, Konsep, Dan Aplikasi.
Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R., & Singh, R. (2016). Upaya Pemasaran Media Sosial Merek-Merek Mewah: Pengaruh Pada Ekuitas Merek Dan Perilaku Konsumen. Jurnal Riset Bisnis, 69(12), 5833–5841. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.181
Hootsuite (2020, 28 Januari) Laporan Digital 2020: Indonesia diambil dari https://www.hootsuite.com/
Jackson, DL (2003). Meninjau Kembali Ukuran Sampel Dan Jumlah Perkiraan Parameter: Beberapa Dukungan Untuk Hipotesis N:q. Pemodelan Persamaan Struktural. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM1001_6
Kapferer, JN (2008). Manajemen Merek Strategis Baru.
Kaplan, AM, & Haenlein, M. (2010). Pengguna Dunia, Bersatu! Tantangan Dan Peluang Media Sosial. Cakrawala Bisnis, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kaye, BK (2007). Cerita Situs Web: Sebuah Studi Eksplorasi Tentang Motivasi Penggunaan Blog. Dalam M. Tremayne (Ed.), Blogging, Citizen And The Future Of Media (hlm. 127–148). New York, NY: Routledge.
Kim, AJ, & Ko, E. (2012). Apakah Kegiatan Pemasaran Media Sosial Meningkatkan Ekuitas Pelanggan? Sebuah Studi Empiris Merek Fashion Mewah. Jurnal Riset Bisnis, 65(10), 1480–1486. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.10.014
Kozinets, RV, de Valck, K., Wojnicki, AC, & Wilner, S. (2010). Narasi Jaringan: Memahami Pemasaran dari Mulut ke Mulut di Komunitas Online. Jurnal Pemasaran, 74, 71–89.
Mangold, WG, & Faulds, DJ (2009). Media sosial: Elemen Hibrida Baru Dari Bauran Promosi. Cakrawala Bisnis, 52, 357–365.
McDonald, JH (2015). Pengujian Hipotesis - Handbook of Biological Statistics. Http://Www.Biostathandbook.Com/.
Muntinga, DG, Moorman, M., & Smit, EG (2011). Memperkenalkan COBRA: Menjelajahi Motivasi Untuk Penggunaan Media Sosial Terkait Merek. Jurnal Periklanan Internasional, 30(1), 13–46.
Netemeyer, RG, Krishnan, B., Pullig, C., Wang, G., Yagci, M., Dean, D., Ricks, J., & Wirth, F. (2004). Mengembangkan Dan Memvalidasi Langkah-Langkah Aspek Ekuitas Merek Berbasis Pelanggan. Jurnal Riset Bisnis, 57, 209–224.
O'Reilly, T. (2005). O'Reilly: Apa Itu Web 2.0. Pola Desain Dan Model Bisnis Untuk Perangkat Lunak Generasi Selanjutnya.
Obar, JA, & Wildman, S. (2016). Erratum: Edisi Khusus Tata Kelola Media Sosial (Kebijakan Telekomunikasi (2015) 39, 9). Dalam Kebijakan Telekomunikasi. https://doi.org/10.1016/S0308-5961(16)00014-8
Palmatier, RW (2008). Driver Relasional Antar Perusahaan Dari Nilai Pelanggan. Jurnal Pemasaran. https://doi.org/10.1509/jmkg.72.4.76
Park, N., Kee, KF, & Valenzuela, S. (2009). Tenggelam Dalam Lingkungan Jejaring Sosial: Grup Facebook, Penggunaan Dan Kepuasan, Dan Hasil Sosial. Cyberpsikologi & Perilaku, 12(6), 729–733.
Sabol, A., Å ander, M., & FuÄkan, Ä. (2013). Konsep Siklus Hidup Industri dan Pengembangan Strategi Bisnis. Kewarganegaraan Aktif oleh Manajemen dan Pembelajaran Knowlegde, 635–642.
Sarstedt, M., Ringle, CM, & Rambut, JF (2014). PLS-SEM: Melihat ke Belakang dan Melangkah Ke Depan. Dalam Perencanaan Jangka Panjang. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2014.02.008
The Jakarta Post, (2020, 27 Maret) Industri Makanan dan Minuman paling terpukul oleh COVID-19: Laporan Diambil dari https://www.thejakartapost.com/
The Jakarta Post, (2020, Jun 12) Industri Makanan Mewah Menjadi Suram Di Tengah Penguncian Virus Corona Secara Global. Diambil dari https://www.thejakartapost.com
Torres, P., Augusto, M., & Wallace, E. (2018). Meningkatkan Kemauan Konsumen Untuk Membayar Menggunakan Aktivitas Media Sosial. Jurnal Pemasaran Jasa, 32(7), 880–896. https://doi.org/10.1108/JSM-07-2017-0257
Trivers, Robert (1971). Evolusi Altruisme Timbal Balik. Tinjauan Kuartal Biologi 46 (Maret), 35–57.
Tsai, WHS, & Men, LR (2013). Motivasi Dan Anteseden Keterlibatan Konsumen Dengan Halaman Merek Di Situs Jejaring Sosial. Jurnal Periklanan Interaktif, 13(2), 76–87.
Tuten, TL, & Solomon, MR (2015). Pemasaran Media Sosial (edisi ke-2). SAGE Publications Ltd.
Wang, H., Wei, Y., & Yu, CY (2008). Model Ekuitas Merek Global: Menggabungkan Berbasis Pelanggan Dengan Pendekatan Hasil Produk-Pasar. Jurnal Manajemen Produk dan Merek, 17(5), 305–316. https://doi.org/10.1108/10610420810896068
Yamin, S. dan, & Kurniawan, H. (2009). Statistik Spss Lengkap: Teknik Analisis Statistik Terlengkap Dengan Software SPSS Structural Equation Modeling: Belajar Lebih Mudah Teknik Analisis Data Kuesioner Dengan LISREL–PLS. Analisis Korespondensi Bab Analisis Diskriminan.
Yoo, B., & Donthu, N. (2001). Mengembangkan Dan Memvalidasi Skala Ekuitas Merek Berbasis Konsumen Multidimensi. Jurnal Riset Bisnis, 52(1), 1–14. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00098-3
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work



