Faktor-faktor yang Mempengaruhi Permintaan Tempe di Kecamatan Sukomanunggal Kota Surabaya

Intan Arsyta Firdaus, Gigih Pratomo

Abstract


This study discusses the factors that influence the demand for tempeh in Sukamanunggal District, Surabaya City. The independent variables consist of the price of tempe, the price of white tofu, the level of income, the type of tempe, and the number of dependents while the dependent variable is the demand for tempe. This study uses quantitative methods, and the sample used is 398 respondents with the slovin calculation formula. The analytical method used is multiple linear regression. The results of the simultaneous test of this study showed that the price of tempeh, the price of white tofu, the level of income, the type of tempeh, and the number of dependents had a significant influence on the level of demand for tempeh in the community of Sukamanunggal District, Surabaya City. The partial test results show that the price of tempeh, the price of white tofu, and the level of income have a positive and significant influence on the level of demand for tempeh in the community of Sukamanunggal District, Surabaya City. While the type of tempe, and the number of dependents have a negative and significant effect on the level of demand for tempeh in the community of Sukamanunggal District, Surabaya City.

Keywords


Permintaan, Harga, Barang Substitusi, Konsumen, Pendapatan

Full Text:

PDF

References


Adetama. (2011). Analisis Permintaan Kedelai Indonesia. Jakarta: Universitas Indonesia. Diakses dari: https://lib.ui.ac.id/file?file=digital/136084-T%2028028-Analisis%20permintaan-HA.pdf

Ahman, Eeng dan Rohmana. (2009). Teori Ekonomi Mikro. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Anshori, M. Y. et al. (2023) ‘Forecasting of Occupied Rooms in the Hotel Using Linear Support Vector Machine’, Nonlinear Dynamics and Systems Theory, 23(2), pp. 129–140.

BPS. (2022). Banyaknya Penduduk Menurut Jenis Kelamin Per Kecamatan Hasil Registrasi (Jiwa). Diakses dari: https://surabayakota.bps.go.id/indicator/12/117/1/banyaknya-penduduk-menurut-jenis-kelamin-per-kecamatan-hasil-registrasi.html

BPS. (2022). Rata-rata Konsumsi Perkapita Seminggu Menurut Kelompok Kacang-Kacangan Per Kabupaten/kota (Satuan komoditas). Diakses dari: : https://kedirikota.bps.go.id/indicator/5/414/1/rata-rata-konsumsi-perkapita-seminggu-menurut-kelompok-kacang-kacangan-per-kabupaten-kota.html

Chen, C. et al. (2021) ‘Pengaruh time budget pressure dan independensi terhadap kualitas audit dengan etika auditor sebagai variabel mediasi’, pp. 1–43.

Djauhari, dkk. (2021). Pengembangan Kampung Tempe Dalam Pemasaran Melalui Media Online Berbasis Web. Prapanca Jurnal Abdimas,1(2), 80-88.

Febianti, Y. (2014). Permintaan dalam Ekonomi Mikro. Jurnal Edunomic, 2 (1), 15-24.

Hafni, F. (2019). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Jumlah Konsumsi Tempe Rumah Tangga di Kecamtan Medan Kota, Kota Medan. (Skripsi). Universitas Sumatera Utara Medan. Diakses dari: http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/14816

Hakimi, R. N. et al. (2019) ‘Determinants of consumer attitudes toward mobile advertising: A cross-border study between Malaysia and Indonesia using PLS-MGA’, International Journal of Economics and Management, 13(1), pp. 21–36.

Ikhsan, Astuti, K. dan Saragih. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Permintaan Tahu Putih di Kota Medan. (Skripsi). Universitas Medan Area. Diakses dari: https://ojs.uma.ac.id/index.php/agriuma/article/view/2291/pdf1

Kardono, dan Hanani, N. (2004). Teori Ekonomi Mikro. Diakses dari: : http://nuhfil.lecture.ub.ac.id/files/2009/03/mikro-2-penawaran-dan-permintaan-nuhfil.pdf

Kristiningsih, K., Hartini, S. and Usman, I. (2020) ‘Service experience on skin care’s customer attitude: the mediating role of self-congruity and functional congruity’, BISMA (Bisnis dan Manajemen), 13(1), p. 37. doi: 10.26740/bisma.v13n1.p37-47.

Mahatma, Anggreni, dan Rantau. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Permintaan Tahu di Kecamatan Tampaksiring. Jurnal Agribisnis dan Agrowisata, 9 (1), 138-147.

Mankiw, G. (2013). Macroeconomics, 8th Edition. NewYork: WorthPublishers.

Murni, A. (2012). Ekonomi Mikro. Bandung: Refika Aditama.

Nazir. (2010). Analisis Determinan Pendapatan Pedagang Kaki Lima di Kabupaten Aceh Utara. (Skripsi). Universitas Sumatera Utara. Diakses dari: http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/33901

Nuraini, Y. (2021). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Tempe Pada Rumah Tangga di Kelurahan Tenggilis Kota Surabaya. (Skripsi). Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Diakses dari: http://repository.untag-sby.ac.id/11043/

Prasetyo, Sayekti, dan Kasymir. (2018). Tingkat Kepuasan dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi Permintaan Tempe oleh Konsumen Rumah Tangga di Kota Bandar Lampung. Jurnal Fakultas Pertanian Unila . 6 (4), 368-375.

Prasetyo. (2018). Analisis Keseimbangan Penawaran dan Permintaan Cabai Merah di Indonesia. (Skripsi). Universitas Muhammadiyah Malang. Diakses dari: https://eprints.umm.ac.id/38105/

Rahardja, dan Manurung. (2004). Teori Ekonomi Mikro: Suatu Pengantar, Edisi Ketiga. Jakarta: Lembaga Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Sandi dan Fauziah. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Barang Pangan Dan Sandang Pada Perusahaan Ritel X Karawang. Jurnal Manajemen & Bisnis Kreatif , 4 (1), 20-41.

Santirianingrum Soebandhi, S. H. and S. G. (2019) ‘Children and advergame: the role of presence, flow and persuasion knowledge’, International Journal of Electronic Business, 14(4).

Santoso, I. H., I.H.; and Kristiyanto, S. (2021) ‘The Effect Of Inflation And Wages On Unemployment In East Java Province’, International Journal of Economics and Finance Studies, 13(2), pp. 65–81.

Santoso, I. H. and Kristiyanto, S. (2022) ‘Potential Bankruptcy With Systemic Impact During Pandemic’, International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 6(3), pp. 1528–1537.

Sinaga, D. (2017). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Telur Ayam Ras di Pasar Tradisional Kota Medan. (Skripsi). Universitas Sumatera Utara. Diakses dari: https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/10910

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukirno, S. (1994). Pengantar Ekonomi Makro. Jakarta: PT. Raja Grasindo Perseda.

Sukirno, S. (1995). Pengantar Teori Makroekonomi Edisi Kedua. Jakarta: PT. Raja Grasindo Perseda.

Sukirno, S. (2008). Pengaruh Konsumsi, Investasi, Tabungan, Pengeluaran Pemerintah, Tenaga Kerja dan Pasar Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Kota Padang. STKIP PGRI Sumatera Barat.

Sukirno, S. (2011). Mikro Ekonomi Teori Pengantar Edisi Ketiga. Jakarta: Rajawali Pers

Sulaksono, A. et al. (2019) ‘Making the Innovation of Smartcity through Municipal Bond Publishing’, Journal of Physics: Conference Series, 1364(1). doi: 10.1088/1742-6596/1364/1/012038.

Susanto, I. H. et al. (2023) ‘Implementation Fuzzy and Extended Kalman Filter for Estimation of High and Low Stock Price Travel Company’, Pattimura International Journal of Mathematics (PIJMath), 2(1), pp. 17–24. doi: 10.30598/pijmathvol2iss1pp17-24.

Wahyudiono et al. (2024) ‘Performance recovery of creative sector industries: strengthening management literacy and digital business innovation’, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(1). doi: 10.1186/s13731-024-00376-6.

Wijaya, S. (2018). Pengaruh Selera Konsumen, Permintaan Barang Distribusi, dan Risiko Perjalanan Terhadap Harga Cabai Dipasar Induk Jakabaring Palembang. (Skripsi). UIN Raden Fatah Palembang. Diakses dari: http://repository.radenfatah.ac.id/10415/




DOI: http://dx.doi.org/10.30742/economie.v6i2.3941

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Economie

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Economie by https://journal.uwks.ac.id/index.php/economie is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed by:

   

 

ECONOMIE
Program Studi Ekonomi Pembangunan
Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Jl. Dukuh Kupang XXV/54 Surabaya 60225
Telefon: +6231 5613231 email: economie@uwks.ac.id
eISSN: 2745-6366