Stratifikasi Sosial Dalam Pendidikan di Probolinggo Pada Era Kolonial Belanda

Tiyo Eka Mayshurah, Abdus Sair

Abstract


This study aims to explore social stratification in education during the Dutch colonial era in Probolinggo. Previous studies have shown that various educational policies implemented by the Dutch in Probolinggo were intended to prepare administrative and manual labor workers who would play an important role in building the economy. However, these policies have actually resulted in unfair social stratification in society. Although native education offered opportunities to obtain an education, these schools were established with a specific purpose: to meet the needs of manual labor workers for the benefit of Dutch capital. Native education mostly provided basic skills needed to work in specific sectors. This study was conducted using a historical approach consisting of heuristic, criticism, interpretation, and historiography stages. The results confirm that Dutch colonial education policies in Probolinggo not only produced manual labor workers but also strengthened the position of the Dutch East Indies government.

Keywords: Social Stratification, Education, Probolinggo, Dutch Colonial.


Full Text:

PDF

References


Algemeene verslag van het onderwijs in Nederlands Indie over het schooljaar 1929/1930. Tweede Deel : Statistische Gegevens.

Anggraeni, Susi Melisa. 2019. Arsitektur Kolonial Kawasan Heerenstraat dalam Upaya Pelestarian Warisan Budaya Kota Probolinggo, Jawa Timur. Skripsi diterbitkan. Denpasar : Universitas Udayana

Arsip Nasional Indonesia. (2015). https://anri.go.id/download/naskah-sumber-arsip-seri-pendidikan-1586394831.

Astutik, Ruli Muji dan Alrianingrum, Septina. 2013. Gemeente Probolinggo 1918-1926. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah. Volume 1, No. 3, Oktober 2013.

Brunon-Ernst, Anne (Ed.). (2012). Beyond Foucault: New perspectives on Bentham’s panopticon. Farnham, UK: Ashgate Publishing.

Fakhriansyah, Muhammad, dan Patoni, Intan Ranti Permatasari. 2019. Akses Pendidikan bagi Pribumi pada Periode Etis (1901-1930). Jurnal PENDIDIKAN SEJARAH 122 Vol. 8 No. 2 Juli 2019. DOI: Doi.org/10.21009/JPS.082.03.

Foucault, M. (1970). The archaeology of knowledge. Social Science Information, 9(1), 175–185. https://doi.org/10.1177/053901847000900108.

Hertwig, R and Pachur, T. (2015). “Heuristics, History of”, dalam International Encyclopedoa of the Social, Vol. 10, No.2, hlm 829-835.

Handianoto. 1997. Bentuk dan Struktur Kota Probolinggo Tipologi Sebuah Kota Administratif Belanda. Dalam Dimensi 23/ARSITEK Juli 1997. Surabaya : Universitas Kristen Petra Surabaya

Hadiwidjojo, Soewolo. 1957. Kenang-kenangan Kotapraja Probolinggo. DPRD Peralihan Probolinggo.

Kasdi, Aminuddin. 2011. Memahami Sejarah. Surabaya. Unesa University Press

Kusno, Abidin. (2006). Di Balik Pascakolonial: Arsitektur, Ruang Kota Dan Budaya Politik Di Indonesia. Surabaya: Airlangga University Press.

Mayshurah, Tiyo Eka dan Purwaningsih, Sri Mastuti. 2021. Perkembangan Pendidikan Kolonial di Gemeente Probolinggo Tahun 1918-1942. AVATARA, e-Journal Pendidikan Sejarah. Volume 11, No. 2 Tahun 2021.

Makmur, Djohan, dll. 1993. Sejarah Pendidikan di Indonesia Zaman Penjajahan. Proyek Inventarisasi dan Dokumentasi Sejarah Nasional. Jakarta. CV. MANGGALA BHAKTI.

Muhammad. 1957. Kenang-kenangan Kotapraja Probolinggo.DPRD Peralihan Probolinggo.

Prayudi, Gusti Muhammad dan Salindri, Dewi. 2015. Pendidikan Pada Masa Pemerintahan Kolonial Belanda di Surabaya Tahun 1901-1942. Publika Budaya Volume 1, No.3 Maret 2015 (Hal. 20-34). Jember: Universitas Jember

Pemkot Probolinggo. 2010. Sejarah Kota Probolinggo dari Waktu ke Waktu. Bagian Humas dan Protokol Setda Kota Probolinggo.

Pemkot Probolinggo. 1968. Setengah Abad Usia Kotamadya Probolinggo.

Robert, Van Niel. 1984. Munculnya Elit Modern Indonesia : Terjemahan Yayasan Ilmu Sosial, Jakarta. Jakarta. Dunia Pustaka Jaya.

Sayono, Joko. (2021). Langkah-Langkah Heuristik Dalam Metode Sejarah Di Era Digital. Sejarah dan Budaya : Jurnal Sejarah, Budaya, dan Pengajarannya. Vol 15, No 2 Hal 369-376. DOI: http://dx.doi.org/10.17977/um020v15i22021p369-376.

Sapto, Ari (2012). Kota Probolinggo Pada Masa Menjelang Dan Awal Revolusi. Literasi. Vol. 2, No. 1, Juni 2012 Halaman 36-48

Suratminto, Lilie. 2013. Educational Policy In The Colonial Era. HISTORIA: International Journal of History Education, Vol. XIV, No. 1 (June 2013).

Suwignyo, Agus. 2019. Pendidikan, Kekuasaan, dan Kolonialisme. Jogjakarta: Quantum Jogja.

Supangkat, Eddy. 2007. Salatiga Sketsa Kota Lama. Salatiga. Griya Media

Wasino dan Hartatik, Sri Hartatik. 2018. Metode Penelitian Sejarah: dari Riset hingga Penulisan. Yogyakarta. Magnum Pustaka Utama.

https://www.k12academics.com/Education%20Worldwide/Education%20in%20Indonesia/history-education-indonesia. Diakses pada tanggal 1 April 2023

https://jatim.antaranews.com/berita/153770/sejarah-gemeente-probolinggo-dalam-museum. Diakses pada tanggal 1 April 2023




DOI: http://dx.doi.org/10.30742/jus.v1i1.2799

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Journal of Urban Sociology

Editorial Office:
Sociology Program, Faculty of Social and Political Sciences, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Jl Dukuh Kupang XXV/54 Surabaya, Eas Jawa, Indonesia.
Phone. (031) 5677577. Fax (031) 5679791
Homepage: http://journal.uwks.ac.id/index.php/sosiologi/index
email: urbansociology@uwks.ac.id

ISSN 2620-5211 (Printed)
ISSN 2656-3339 (Online)

_________________________________________________________

Creative Commons License
Journal of Urban Sociology is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed by