Pelaksanaan Kode Etik Pustakawan Untuk Memaksimalkan Kualitas Layanan Perpustakaan SMP Negeri 1 Sumberrejo

Dede Meiliya Ariani(1),


(1) Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
Corresponding Author

Abstract


 

ABSTRACT

The librarian's code of ethics is the key to customer service satisfaction. Professional librarians must have high integrity with the ability and expertise of their field and have a personality by the values of the professional code of ethics. Purpose Research. This study aimed to determine the application of the librarian's code ethics in the library of SMP Negeri 1 Sumberrejo in serving the users and explain what obstacles were experienced by librarians in implementing the librarian's code ethics. Methods. The qualitative approach is the method used in this research. Data collection techniques using interviews, observation, and documentation. Two informants were interviewed, namely the head of the library and the librarian. Result. The result of this research is that application of the librarian's code ethics in the SMP Negeri 1 Sumberrejo is still not optimal. The librarian's response is not good when communicating with the users in providing services, and the librarian is not firm when library facilities are misused. Conclusion. Librarians still face obstacles from internal factors, and librarians do not understand the librarian's code of ethics and the varying level of librarian education. External factors are the lack of socialization regarding the librarian's code of ethics and the lack of strict sanctions violating the code of ethics.

 

Keywords: Code of Ethics; Librarian; School Library

References


Agniken, S., & Nelisa, M. (2015). Penerapan kode etik pustakawan di Perpustakaan Universitas Negeri Padang. Padang: Universitas Negeri Padang

Aini, L. (2012). Pelayanan perpustakaan sekolah dalam meningkatkan minat baca siswa di SD Negeri Giwangan, Golo dan Ungaran 1. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Antika, D., & Malta, N. (2019). Implementasi kode etik pustakawan di Perpustakaan Umum Daerah Kabupaten Tanah Datar. Padang: Universitas Negeri Padang. 8(1)

Azura, R. (2019). Evaluasi pelaksanaan kode etik pustakawan pada perpustakaan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. Medan: Universitas Sumatera Utara.

Hakim, Arif, M. (2014). Peran etika kerja islam dalam meningkatkan kinerja pustakawan pada perpustakaan perguruan tinggi. Jurnal Perpustakaan Libraria. 2(2)

Hermawan & Zen. 2006. Etika kepustakawanan. Jakarta: CV. Agung Seto.

Indonesia. Undang-Undang Nomor 43 Tahun 1999 tentang pokok-pokok kepegawaian.

Indonesia. Undang-Undang Nomor 43 Tahun 2007 tentang perpustakaan.

Jafar, Khadihah S. (2015). Penerapan kode etik pustakawan di perpustakaan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Makassar: UIN Alauddin Makassar.

Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 123/KEP/M.PAN/12/2002 Tentang Jabatan Fungsional Pustakawan dan Angka Kreditnya.

Mbonuong, R. (2013). Implementasi kode etik pustakawan dalam meningkatkan kualitas kinerja pelayanan pustakawan di badan perpustakaan, arsip dan dokumentasi propinsi Sulawesi Utara. Neliti. 2(4)

Misnah. (2017). Penerapan kode etik pustakawan di perpustakaan SMP Negeri 26 Makassar. Makassar: UIN Alauddin Makassar.

Mufli. Jaya, A. & Joko. (2021). Etika profesi pustakawan dalam praktik pelayanan di perpustakaan daerah Kolaka Utara. Jurnal Literasi Perpusakaan dan Informasi UHO.l(1)

Nur’aini. Nasution, Hadri L. (2021). Kode etik pustakawan sebagai aturan profesional bagi profesi pustakawan. Jurnal Ilmu Informasi Perpustakaan dan Kearsipan. 9(2)

Nurhidayah. (2016). Penerapan kode etik pustakawan terhadap kinerja pustakawan dibadan perpustakaan arsip daerah provinsi Sulawesi Selatan. makassar: UIN Alauddin Makassar.

Rahma, E., Marlini., & Gustina, E. (2019). Manajemen perpustakaan. Depok: Rajawali Pers.

Rodin, R. (2015). Urgensi kualitas pelayanan perpustakaan perguruan tinggi. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan. 3(1)

Sugiyono. 2018. Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suratmi, I. (2021). Meningkatkan kualitas pelayanan perpustakaan melalui kerja sama antara perpustakaan. Jurnal Perpustakaan dan Kearsipan. 1(2)

Suwarno, W. (2010). Ilmu perpustakaan dan kode etik pustakawan. Jogjakarta : Ar-Ruzz Media.


Full Text: Fulltext

Article Metrics

Abstract View : 213 times
Fulltext Download : 376 times

DOI: 10.30742/tb.v7i1.2125

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.