Cover Image

Leaders of Public Service Organizations: Improve Library Excellent Service

Daniel P Hutapea(1),


(1) Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the role of leaders in improving library excellent service. The object of research focuses on content the role of the leader in library excellent services. The scope of the study examines the embodiment of the leader's role performance in library excellent services. Research is a historical approach, has the main characteristics of critical research about developments in reality. Utilization of primary data is the main source of information and data search methods using library research. Using qualitative descriptive analysis and content analysis to analyze the importance of understanding the role of leaders, the performance of librarians and excellent service and its application in library organizations. The observation was carried out as supporting theoretical construction. The results showed that the role of leaders in improving library excellent service is; (1). Planning strategies and effective communication in the working mechanism of library organizations. (2). Improving the performance of librarians through enhancing professionalism and competence using an assessment of librarian performance measures

References


Arni, Muhammad. (2002). Komunikasi Organisasi. Jakarta, Bumi Aksara.

Bakhtiyar.(2014).Peran Pustakawan Semakin Bervariatif : Tinjauan Sosiologi Tentang Perkembangan Peran Pustakawan Sebagai Implikasi Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Jurnal Ilmiah MADANI, Kajian Ilmiah Bidang Sosial, Politik, Komunikasi dan Informasi. Volume XIV, Nomor 2, Agustus 2014. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Wijaya Kusuma Surabaya.

Bakhtiyar.(2016). Pelaksanaan Pelayanan Publik di Provinsi Jawa Timur : Studi Implementasi Peraturan Daerah Nomor 11 Tahun 2005 tentang Pelaksanaan Pelayanan Prima Perpustakaan di Badan Perpustakaan dan Kearsipan Provinsi Jawa Timur. Jurnal Ilmiah Sosial, Plitik dan Sains Informasi MADANI. Volume XVII, Nomor 1, Januari 2016. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

Bakhtiyar.(2017). Kiat Sukses Berprofesi Pustakawan dalam Perspektif Psikologi : Manajemen Intelligence Quotient (IQ) dan Emotional Quotient (EQ) dalam Diri Manusia Sebagai Kunci Sukses Berprofesi Pustakawan. INOVASI Jurnal Humaniora, Sains, dan Pengajaran. Volume XIX, Nomor 1, Januari 2017. Surabaya: Fakultas Bahasa dan sains Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

Bakhtiyar.(2017). Peran Pemimpin Menciptakan Sinergitas Kerja Dalam Pelayanan Publik Bidang Informasi : Pemanfaatan Strategi Komunikasi Guna Mewujudkan Pelayanan Prima Perpustakaan Dalam Perspektif Sosio Politik. TIBANNDARU Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Volume 1, Nomor 1, April 2017. Surabaya: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

Bakhtiyar.(2018). Kiat Sukses Meniti Karier Pustakawan aaa; asustu Kajian Dalam Perspektif Manajemen. INOVAS Jurnal Humanora, Sains, dan Pengajaran Volume XX, Nomor 1, Januari 2018. Surabaya: Fakultas Bahasa dan Sains Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

Bakhtiyar. (2019). Public Service Leadership Organization : Work Motivation And Work Productivity In Library Organization Within Organizational Behavior Perspective. EQUIBLIGRIUM : Jurnal Ekonomi-Manajemen-Akutansi. Volume 15 Nomer 1, April 2019. Surabaya: Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Wijaya Kusuma Surabaya.

Blumberg, Donald F. 1991. Managing Service as a Strategic Profit Center. New York.

Chowdhury, GG and Chowdhury, Sudata. (2003). Introduction To Digital Libraries. London: Facet Publishing.

Gibson.Ivancevich. Donnellly. (1992). Organisasi Perilaku,Struktur, Proses. Jakarta: Erlangga.

Indonesia. Keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor 63 Tahun 2003

Lasa HS. (2009). Kamus Kepustakawanan Indonesia : Kamus Lengkap Istilah-istilah Pustaka dan Perpustakaan. ditulis oleh pustakawan Senior Jogyakarta : Pustaka Book Publisher

Purwanto, M. Ngalim.(2002). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Saleh, A.R. (2004). “Manfaat Standar Kompetensi dan Etika Profesi Dalam Peningkatan Profesionalisme Pustakawan” Makalah disampaikan pada Rapat Koordinasi Kerjasama Pengembangan Jabatan Fungsional Pustakawan Dengan Pemerintah Provinsi, Kabupaten/Kota, Jakarta, Tanggal 4-6 Oktober 2004

Smith, P.R. (1993). Marketting Communication : An Integrated Approach. London: Kogan Page

Snell, SA. (1992). Diagnosis Kinerja : Mengenali Penyebab Kinerja Buruh dalam A. Dale Temple (Ed.), Seri Ilmu dan menejemen Bisnis Kinerja. Alih bahasa oleh Cikmat, Elex MK., Jakarta

Suwondo, Eddy Madiono. (2011). Hubungan Lingkungan Kerja, Disiplin Kerja dan Kinerja Karyawan. http://jurnal manejemen. petra.ac.id/ index.php/ man/ articel / view/19348 diakses 13 April 2016.

Thoha, Miftah. (2004). Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali.

Uchjana Effendy, Onong. (1998). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung, Rosda Karya.

Yukl, Gary. (1994). Kepemimpinan Dalam Organisasi edisi bahasa Indonesia jakarta : Prenhallindo

Zeithaml, Valerie A.; A. Parasuraman; Leonard L. Berry. 1990 Delivery Quality Service: Balancing Customer Perception and Expectation, New


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 254 times
PDF Download : 323 times

DOI: 10.30742/tb.v3i1.679

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.