Optimalisasi Media Sosial untuk Pendidikan Berkarakter : Peluang dan Tantangan Bagi Generasi Muda Menuju Generasi Emas Indonesia
Abstract
Today's young generation is one of the users of internet-based technology. The availability of this technology means we can connect to social media, which has now become an addiction for the younger generation. The addiction makes them want to stay on social media for a long time using the technological devices they own. Social media that is often used includes WhatsApp, Instagram, X, TikTok, Facebook, and others. By combining evidence from research, personal correspondence and book sources, this research shows that social media can be an opportunity but also a challenge for the younger generation in order to form character education towards Indonesia's golden generation. In conclusion, social media is an effective tool in forming character education so that the younger generation has high integrity, responsibility and is ready to face future challenges.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Awaliyah, C., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (n.d.). Media Sosial Mempengaruhi Integrasi Bangsa.
BINUS University. (n.d.). Pengaruh Media Sosial pada Generasi Muda. Binus.Ac.Id.
Darmawan, I. (2020). Pembelajaran Mandiri dengan Media Sosial. Pustaka Belajar.
Fitrianingtyas, A., & Jumiatmoko, J. (2023). Sosialisasi Pentingnya Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di Era Digital. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 336–346. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.193
Guru, P., Dasar, S., & Keguruan Dan, F. (n.d.). Kesenjangan Digital di Kalangan Guru SD dengan Rentang Usia 20-58 Tahun di kecamatan Rajabasa Zulfa Hazizah Henry Aditia Rigianti.
Harahap, P., Pasaribu, F., Aziz, A., & Rudi Setiawan, H. (n.d.). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Peserta Didik SMP Di Kabupaten Aceh Singkil. 2, 33–48. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.726
Imran, N. A. (2020). PENERAPAN TEKNIK SELF MANAGEMENT UNTUK MENGURANGI KECANDUAN MEDIA SOSIAL PADA SISWA DI SMA NEGERI 1 SINJAI.
Internet, E. Di, & Rohmy, A. M. (n.d.). Pemanfaatan Media Sosial Komunitas Untuk Menghadapi Konten Islam.
Irchas, M., Falah, I., & Setiawan, A. C. (n.d.). OPTIMALISASI MEDIA SOSIAL DALAM MENINGKATKAN CITRA LEMBAGA PENDIDIKAN DI MASA PANDEMI COVID-19.
Kemendikbud. (2016). Panduan Penguatan Pendidikan Karakter. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Luh, O. :, Ary, P., & Tjahyanti, S. (2021). ANALISIS PENGARUH PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN (Vol. 08).
Mulyasa, E. (2017). Pendidikan Karakter: Konsep, strategi, dan implementasinya dalam pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Nursobah, A. (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL YOUTUBE PADA PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM DI MADRASAH IBTIDAIYAH. Desember, 13(2), 76–85. http://journal.uinmataram.ac.id/index.php/
Pendidikan Transformatif, J., Zulfa Ramadanti, A., Nurhayati, A., Hendrayana, A., Nurfajri, F., Santoso, G., & Muhammadiyah Jakarta, U. (n.d.). Pengaruh Media Sosial Terhadap Wawasan Kebangsaan Pada Generasi Muda.
Wijayanto, B. (2019). Keamanan Digital untuk Pelajar. Alfabeta.
DOI: http://dx.doi.org/10.30742/economie.v7i1.4369
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Economie: Jurnal Ilmu Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Economie by https://journal.uwks.ac.id/index.php/economie is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indexed by:
ECONOMIE
Program Studi Ekonomi Pembangunan
Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
Jl. Dukuh Kupang XXV/54 Surabaya 60225
Telefon: +6231 5613231 email: economie@uwks.ac.id
eISSN: 2745-6366