Meningkatkan Literasi Menulis Siswa Pelajaran Bahasa Indonesia Melalui Pendekatan Keterampilan Proses Kelas VI SDN 3 Sekarteja Tahun Pelajaran 2021/2022

Muh Roni Hidayatullah(1), Samsul Rizal(2), Ahmad Fatoni(3),


(1) Institut Pendidikan Nusantara Global
(2) Institut Pendidikan Nusantara Global
(3) Institut Agama Islam Hamzanwadi
Corresponding Author

Abstract


This study aims to: (1) Improve the achievement of learning Indonesian, especially in class VI SDN 3 Sekarteja (2) Knowing the improvement of writing skills in learning Indonesian. This research is a classroom action research. The data in this study were sourced from the sixth grade students of SDN 3 Sekarteja. The method used in this research is the Process Skills Approach. The results of this study are (1) the students' learning achievement in Indonesian increases, (2) the process literacy skills approach can be used as a means to improve students' poetry writing skills effectively.

 

Keywords: literacy, learning achievement, writing poetry, students

References


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian. Jakarta: Asdi Mahasatya.

Arikunto, S. (2001). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Baharudin. (2009). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Depdiknas. (2005). Keputusan Menteri Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.

Dimyanti, M. (2006). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hery, H. A. (2006). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Made, C. (2010). Statistik Univaria dan Biovaria Disertai Aplikasi SPSS.

Muliadi, M. (2022). Penerapan Grammar Translation Method (Gtm) Dalam Meningkatkan Writing Skill (Ws) Dan Self-Development (Sd) Siswa Madrasah Aliyah (Ma) Nw Mengkuru. Jurnal Ilmiah Global Education, 3(1), 97-101.

Muliadi, M., Padli, M., Pratama, A., & Harwadi, H. (2020). The Effect Of Audio-Lingual Method In Teaching Speaking. Jurnal Ilmiah Global Education, 230-236.

Nasution. (2007). Pendidikan IPA di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Ridwan. (2005). Mudah Penelitian Untuk Guru-Karyawan dan Penelitian Pemula. Bandung: Alfabeta.

Rizal, S., & Habibi, M. R. (2021). Implementasi Model Manajemen Berbasis Sekolah Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri 5 Lombok Tengah. KASTA: Jurnal Ilmu Sosial, Agama, Budaya dan Terapan, 1(1), 150-155.

Rizal, S., & Muliadi, M. (2021). Analisis Manajemen Perpustakaan Sekolah di SMAN 1 Janapria. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 736-745.

Suciati, D. (2005). Belajar dan Pembelajaran 2. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sujatmoko, A. (2004). Kajian Bahasa Indonesia Untuk Kelas VI. Jakarta: Yudistira.

Sumiawan. (1990). Pendekatan Keterampilan Poroses. Jakarta: Gramedia.

Suparno, & Muhammad, Y. (2002). Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Universitas Terbuka.

Suprayekti, & Dkk. (2006). Pembaharuan Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Udin, W. P. (2005). Materi dan Perkembangan Bahasa Indonesia SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Wardani. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Universitas Terbuka.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 131 times
PDF Download : 165 times

DOI: 10.30742/tb.v6i1.2529

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.