Peningkatan Penguasaan Konsep Energi Melalui Implementasi Pendekatan Keterampilan Proses

Masrah Masrah

Abstract


The process skills approach is the management of learning activities by getting students actively involved. It is expected to be able to overcome problems that occur in students, namely difficulties in understanding the concept of learning science. This research is a class action research in two cycles. The study was conducted at SDN 004 / V Kuala Tungkal in class IV-B with a total of 32 students. To test the successful implementation of the process skills approach 10 questions were used for each cycle. Data obtained from test results, observations, and interviews with students. The results showed the average student score increased from 40.63 in pre-cycle to 50.63 in cycle I and 66.88 in cycle II. Based on interviews conducted, students feel better when learning with a process skills approach because they feel that’s more fun. Keywords: Conceptual understanding, energy, procces skills approach.

Full Text:

PDF

References


Acesta, Arrofa. (2014). Penerapan Pendekatan Keterampilan Proses Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 96-106. Agustinawati, N. (2014). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Sejarah Siswa di SMAN 7 Cirebon. Jurnal Pendidikan Sejarah. https://doi.org/10.21009/jps.032.0 1 Asrini, Ratman, & Laganing, N. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Konsep Energi Bunyi Menggunakan Pendekatan Keterampilan Proses Di Kelas IV SDN 1 Siwalempu. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(1), 251–267. Docktor, J. L., Strand, N. E., Mestre, J. P., & Ross, B. H. (2015). Conceptual problem solving in high school physics. Physical Review Special Topics - Physics Education Research, 11(2), 1–13. https://doi.org/10.1103/PhysRevS TPER.11.020106 Erowati, M. T. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Benda Konkret Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV di SDN Sumberejo 01. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (p. 295). Surakarta: Universitas Sebelas Maret Surakarta dan ISPI Wilayah Jawa Tengah. Haristy, D. R., Enawaty, E., & Lestari, I. (2013). Pembelajaran Berbasis Literasi Sains pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit Di SMA Negeri 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(12), 1–13. Retrieved from http://jurnal.untan.ac.id/index.php/ jpdpb/article/view/4002 Hasan, H. (2017). Kendala Yang Dihadapi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Matematika Di SD Negeri Gani Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Pesona Dasar, 1(4), 40–51. Hikmawati. (2012). Penggunaan Pendekatan Keterampilan Proses dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pesawat Sederhana Siswa di Kelas V SDN 51 Lambari. Jurnal Publikasi, 2(1), 44–53. https://doi.org/https://doi.org/10.2 6858/publikan.v2i1.1584 Husna, H., & Pinem, K. (2011). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Pengajaran Multimedia Dengan Pengajaran Konvensional Pada Materi Iklim Global Di Kelas X Sma N 1 Seruway Kabupaten Aceh Tamiang T. Jurnal Geografi, 3(2), 83–93. Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2014). The Action Research Planner_ Doing Critica - Stephen Kemmis (Springer). New York. Najiah.(2019). Penggunaan Pendekatam Keterampilan Proses Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD tentang Konsep Energi Bunyi. Dikdas Matappa: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 2(1), 70- 84. Nuraisah, E., Irawati, R., & Hanifah, N. (2016). Perbedaan Pengaruh Penggunaan Pembelajaran Konvensional Dan Pendekatan Kontekstual Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Motivasi Belajar Siswa pada Materi Pecahan. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 291– 300. https://doi.org/10.23819/pi.v1i1.30 33 Panggabean, D. (2013). Pemahaman Konsep Awal dan Kemampuan Berpikir Kritis Bidang Studi Fisika Menggunakan Model Pembelajaran Advance Organizer dan Model Pembelajaran …. Retrieved from http://digilib.unimed.ac.id/id/eprin t/3886 Rivaldo, L., Taqwa, M. R. A., & Taurusi, T. (2018). Resources Siswa SMA tentang Konsep Gaya Archimedes. Jurnal Pendidikan Fisika Universitas Muhammadiyah Makassar, 6(3), 251–258. https://doi.org/http://dx.doi.org/10. 26618/jpf.v6i3.1438 Roosyanti, Anna. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Pendekatan Guided Discovery Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. Jurnal Pena Sains, 4(1), 60-73. Ryan, Q. X., Frodermann, E., Heller, K., Hsu, L., & Mason, A. (2016). Computer problem-solving coaches for introductory physics: Design and usability studies. Physical Review Physics Education Research, 12(1), 1–17. Samatowa, U. (2006). Bagaimana membelajarkan IPA di sekolah dasar. Saparwadi, L. (2016). Efektivitas Metode Pembelajaran Drill dengan Pendekatan Peer Teaching Ditinjau dari Minat dan Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Didaktik Matematika, 3(1), 39–46. https://doi.org/10.24815/jdm.v3i1. 4304 Sayekti, I.C & Kinasih, A.M., (2017). Kemampuan Guru Menerapkan Keterampilan Proses Sains dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan Dasar. 4(1), 97-105. Semiawan, C. (1989). Pendekatan Keterampilan Proses, Bagaimana Mengaktifkan Siswa Dalam Belajar. Jakarta: Gramedia. Semiawan, C. (1992). Pendekatan Keterampilan Proses, Jakarta: PT.Gramedia. Subagyo, Y., & Marwoto, P. (2009). Pembelajaran Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Suhu Dan Pemuaian. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(1), 42–46. https://doi.org/10.15294/jpfi.v5i1. 999 Taqwa, M. R. A., & Faizah, R. (2016a). Konsepsi Mahasiswa pada Topik Kinematika. In Prosiding Seminar Nasional Pekan Ilmiah Fisika XXVII (pp. 96–101). Taqwa, M. R. A., & Faizah, R. (2016b). Perlunya Program Resitasi untuk Meningkatkan Kemampuan Mahasiswa dalam Memahami Konsep Gaya dan Gerak. Pros. Semnas Pend. IPA Pascasarjana UM, 12(1), 365–372. Taqwa, M. R. A., & Pilendia, D. (2018). Kekeliruan Memahami Konsep Gaya , Apakah Pasti Miskonsepsi ? Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Integrasinya, 01(02), 1–12. Taqwa, M. R. A., & Rivaldo, L. (2019). Pembelajaran Problem Solving Terintegrasi PhET: Membangun Pemahaman Konsep Listrik Dinamis. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 07(01), 45– 56. https://doi.org/http://dx.doi.org/10. 31800/jtp.kw.v7n1.p45--56 Viiri, J., & Savinainen, A. (2008). Teaching-learning sequences: A comparison of learning demand analysis and educational reconstruction. Am. J. Phys. Educ (Vol. 2). Retrieved from http://www.journal.lapen.org.mx




DOI: http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v1i02.815

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar



RECOMMENDED TOOLS:

     

Supported by:

 

 

 

Flag Counter

 

Trapsila Journal is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License

Created by TIK UWKS 2020