Dampak Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Anak Sekolah Dasar pada Situasi Pandemi Covid-19’
Abstract
The purpose of this article is to examine the impact of the use of gadgets for elementary school children and their benefit in a pandemic situation gadget covid-19. The design of this study uses literature review. The steps in the literature review are (1). Topic search; (2). Specify a title; (3). Conclusions. Writing analysis techniques in writing literature review are; (1). data collection; (2). data reduction; (3). drawing conclusions. In this writing, there is an analysis in the form of negative and positive impacts. Impact: The children can interact with your friends wherever you are, you can learn online through in pandemic covid-19 negative impact children more often play a gadget play from a friend about the environment so that children become individualistic
Keyword :Gadget, Interaction Social, Primary School Children, Covid-19 Pandemic,Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ardianti, W., Lapau, B., & Dewi, O. (2018). Jurnal Photon Vol. 9. No. 1, Oktober 2018. Photon, 9(1), 1–8. http://ejurnal.umri.ac.id/index.php/photon/article/view/1057/612
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330. https://doi.org/10.21274/dinamika/2017.17.2.315-330
Hidayati, R. (2016). Peran Orang Tua : Komunikasi Tatap Muka Dalam Mengawal Dampak Gadget Pada Masa Golden Age. Jurnal Ilmu Komunikasi, 1–10. http://jurnal.utu.ac.id/jsource
Kamil, M. F. (2016). Pengaruh Gadget Berdampak Kepada Kurangnya Komunikasi Tatap Muka Dalam Kehidupan Sehari. http://repository.radenintan.ac.id/437/1/SKRIPSI.pdf
Latifa, U. (2017). Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar : Masalah dan Perkembangannya.Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.
Marpaung, J. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Dalam Kehidupan. Kopasta: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 5(2), 55–64. https://doi.org/10.33373/kop.v5i2.1521
Marzali, A.-. (2017). Menulis Kajian Literatur. Etnosia : Jurnal Etnografi Indonesia, 1(2), 27. https://doi.org/10.31947/etnosia.v1i2.1613
Melfianora. (2017). Penulisan Karya Tulis Ilmiah Dengan Studi Literatur. Studi Litelatur, 1–3.
Novitasari, W. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interksi Sosial Anak Usia 5-6 Tahun. Paud Teratai., 05, 182–186.
Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Santoso, P. B., Wijayanti, L. M., Choi, C. H., & Putri, R. S. (2020). Studi Eksploratif Dampak Pandemi COVID-19 Terhadap Proses Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1–12. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/397
Putri Hana Pebriana. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 2. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.26
Rozalia, M. F. (2017). Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar.Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 722. https://doi.org/10.22219/jp2sd.vol5.no2.722-731
Sinta. (2018). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Sosial Anak di TK Aisyiyal Bustanul Athfal VI. Artikel Penelitian, 2018(2018), 1–11.
Suntoro, I. (2013). Persepsi Orangtua Terhadap Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Pendidikan Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1–16.
Susilo, A., Rumende, C. M., Pitoyo, C. W., Santoso, W. D., Yulianti, M., Herikurniawan, H., Sinto, R., Singh, G., Nainggolan, L., Nelwan, E. J., Chen, L. K., Widhani, A., Wijaya, E., Wicaksana, B., Maksum, M., Annisa, F., Jasirwan, C. O. M., & Yunihastuti, E. (2020). Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini. Jurnal Penyakit Dalam Indonesia, 7(1), 45. https://doi.org/10.7454/jpdi.v7i1.415
Syahudin, D. (2019). Pengaruh Gadget Terhadap Pola Interaksi Sosial dan Komunikasi Siswa. GUNAHUMAS Jurnal Kehumasan, 2(1), 273–282.
Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi padaAnak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 538–544.
Wahyu Aji Fatma Dewi. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 57.
Witarsa, R., Mulyani, R. S., Urhananik, & Haerani, N. R. (2018). Pengaruh penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial siswa sekolah dasar.Pedagogik, VI(1), 9–20.
Xiao, A. (2018). Konsep Interaksi Sosial Dalam Komunikasi, Teknologi, Masyarakat. Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 7(2). https://doi.org/10.31504/komunika.v7i2.1486
Yuanta, F. (2020). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 91–100.
Yuliana. (2020). Corona virus diseases (Covid -19); Sebuah tinjauan literatur. Wellness and Healthy Magazine, 2(1), 187–192. https://wellness.journalpress.id/wellness/article/view/v1i218wh
DOI: http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v2i2.933
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
RECOMMENDED TOOLS:
Supported by:
Trapsila Journal is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License