Pengaruh Keterampilan Guru Dalam Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar
Abstract
This research aims to determine whether good classroom management can improve student learning outcomes. The type of research used is qualitative with a literature study method using various sources such as books, journals and other sources. Data analysis techniques in literature study research go through three stages, namely organize, synthesize and identify. Data collection used in this research comes from the results of research that has been carried out and published in online journals. The analysis method used uses journal content analysis. The role of teachers in teacher management is very important, especially in the learning process. Teachers must be dedicated to creating a conducive, effective and optimal learning environment. This includes fostering sustainable learning, improving cognitive, effective and psychomotor learning, as well as fostering positive interactions between students, teachers and their environment. The impact of teacher management on student learning outcomes is quite large because it can create a more effective learning environment. Therefore, teachers must prioritize teacher management to ensure the best learning outcomes for their students. Keywords: Education, Classroom Management, Learning Outcomes, Teacher.
Full Text:
PDFReferences
Afifah, D., & Minsih, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Problem Based Learning (PBL) Dengan Media Benda Konkretpada Siswa Kelas V SD. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 30-39.
Afsari, S., Siregar, S. U., & Harahap, R. D. (2023). Pengaruh manajemen kelas dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar matematika siswa. Jurnal basicedu, 7(1), 535-543.
Aini, A., & Hadi, A. (2023). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Al-Amin, 2(2), 208-224.
Efendi, R., Gustriani, D., & Siregar,P. S. (2019). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sd Negeri 002 Kecamatan Rambah Samo. Jurnal Basicedu, 3(2), 788-794.
Hidayatullah, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Manajemen Kelas terhadap Hasil Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1451-1459.
Ina Magdalena, E. A. (2020). Pengaruh Manajemen Kelas Tergadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 238-246.
Kamilah, N. (2023). Peran Manajemen Pengelolaan Kelas Terhadap Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 01-12.
Kurniawan, A. (2019). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa Kelas Iv. AL- TARBIYAH: Jurnal Pendidikan (The Educational Journal), 61-70.
Mutiaramses, M., Neviyarni, S., & Murni, I. (2021). Peran guru dalam pengelolaan kelas terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 43-48.
Maulidah, Yolanda, dkk. (2019). Pengaruh Pengelolaan Kelas t erhadap Hasil
BelajarMatematika Siswa Kelas IV di SDN 42 Kota Bengkulu. JuRiDikDas: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 61-70.
Mitrakasi La Ode Onde, N. A. (2023). Analisis Manajemen Kelas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2860-2866.
Onde, M. L. O., Aminu, N., Rizkayati, A., Sari, E. R., & Nurastuti, N. (2023). Analisis Manajemen Kelas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(6), 2860-2866.
Putra, E. A., Djuwita, P., & Juarsa, O. (2019). Keterampilan Guru Mengelola Kelas pada Proses Pembelajaran untuk Menumbuhkan Sikap Disiplin Belajar Siswa (Studi Deskriptif Kelas IVB SD Negeri 01 Kota Bengkulu). Jurnal Pembelajaran dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(1), 35-46.
Ribut Prastiwi, R. S. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Jrebeng Kidul. Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 525-530.
Rinja Efendi, D. G. (2019). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa SD Negeri 002 Kecamatan Rambah Samo. Jurnal BASICEDU, 788-794.
Sulaeha HM, S. S. (2023). Hubungan Manajemen Kelas Terhadap Hasil Belajar Murid SD INPRES Batukaraeng
Kecamatan Pajukukang Kabupaten Bantaeng. Jurnal Pendidikan Khasanah, 16-25.
Wahyu Widhi Setyawan, H. A. (2023). Pengaruh Pengelolaan Kelas Melalui Pendekatan Manajerial Terhadap Hasil Belajar SIswa Kelas III di SD NU Sleman. The Elementary School Teacher Education Journal, 41-49.
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Manajemen kelas dalam menciptakan suasana belajar yang kondusif; upaya peningkatan prestasi belajar siswa. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), 179-194.
DOI: http://dx.doi.org/10.30742/tpd.v6i1.4420
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
RECOMMENDED TOOLS:
Supported by:
Trapsila Journal is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License